Wat is concepting?

Concepting to the core

Concepting is de kern van je marketingstrategie. Met concepting zet je een basis op van waaruit je alle kanten op kunt. Belangrijk is dat je concept wordt afgestemd op het doel wat je ermee wilt bereiken.

De eerste vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is dan ook: wat is ons doel? Op basis van je antwoord en het gekozen concept bepaal je welke communicatiemiddelen je nodig hebt om dat doel te bereiken.

Wat is een concept?

Bij concepting vertaal je je merk- of productverhaal op een creatieve manier naar een goed doordacht plan. De focus ligt vaak op marketing doeleinden, maar kan ook op andere manieren ingezet worden. Een concept moet zo gerealiseerd worden dat het gelijk de aandacht pakt van je publiek of doelgroep. Dit kan door middel van unieke content of een aparte vorm, maar het werkt het beste als die twee samen worden toegepast. Daarnaast moet het ook goed aansluiten op de behoefte van de doelgroep; bij hun motivatie, houding, visie, interesse en overtuiging.

Ik wil ook een sterker merk

Waarom concepting?

Concepting is tegenwoordig onmisbaar. Maar waarom? Zonder goede concepting is het nagenoeg onmogelijk om sterke branding en marketing is te realiseren. That matters! Iedere organisatie heeft zijn eigen plek in de markt nodig. Dat is je positionering. Met als doel: met jouw unieke verhaal bestaande en potentiële klanten bereiken. Concepting is een middel om je te onderscheiden van je concurenten. Ook bouw je naamsbekendheid op bij jouw publiek. Lees snel verder hoe je concepten kan realiseren voor jouw organisatie!

Ik wil ook een sterker merk

[voorbeeld concept marketing]

De nieuwe positionering voor Denkfris

Maykel Karremans is de eigenaar van Denkfris. Een bedrijf dat zorgt voor prettige samenwerkingen in organisaties. Vol energie, betrokkenheid en creativiteit.
Maykel werkte al jaren op interim basis en wilde zijn werkwijze neerzetten als een product.

Brand Matters ondersteunde Maykel in het proces. Zijn traject bij ons liep parallel aan zijn coachingstraject en in één vloeiende lijn hielpen wij hem naar zijn doel: Een duidelijke positionering in de bouwwereld. De branche waar hij het komende jaar zijn focus op legt.

 

De stappen die we hebben doorgelopen:

  1. Strategie en positionering bepalen
  2. Stijlontwerp bepalen
  3. Afstemmen
  4. Website uitwerken
  5. Overige communicatieuitingen uitwerken
  6. Spiegelen & verbeteren

 

Brand Matters ontwikkelde mijn ideëen tot een merk met een gezicht!
Maykel Karremans // Denkfris

Bekijk de case van Denkfris

Concepting toepassen op jouw organisatie

Ben je overtuigd van het feit dat concepting je organisatie verder kan brengen? Mooi, maar hoe pas je dit toe?

Iedere organisatie is anders en er is niet één juiste manier. Daarom is het lastig om in een paar zinnen uit te leggen hoe je concepting kunt inzetten voor jouw organisatie. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je je eigen merk goed kent. Een concept moet voortvloeien uit, en aansluiten op, het merkverhaal van jouw organisatie.

Tijdens onze merksessies nemen we dit onder handen. We analyseren, identificeren en positioneren jouw merk. Zo komen we achter de kern van jouw merk.

Neem contact op

Hoe kom je tot een goed concept?

1. Doel voor ogen

First things first. Het is van groot belang om eerst een doel voor ogen te hebben. Een stip op de horizon. Wil je concepting inzetten om mensen te informeren of misschien aan te zetten tot een bepaald gedrag?

2. Vragen stellen

Is het écht het doel wat je wil bereiken? Of ligt het toch ergens anders. Werp een kritische blik op je eigen standpunt. Het is vaak lastig om dit zelf te doen. Met onze strategiesessies komen we tot de kern en houden we de spiegel voor. Want tunnelvisie ligt al snel op de loer.

3. Knopen doorhakken

Deze stap kan voor sommigen als lastig worden ervaren. Het is tijd om je doel af te bakenen en keuzes te maken. Hier moet je als organisatie volledig achter staan. 

4. Ken je publiek

Voordat je je creativiteit op het concept loslaat, moet er eerst geanalyseerd worden welk publiek je wilt bereiken. Na een strategiesessie stellen wij voor jou een merkverhaal op, waar ook de doelgroep in beschreven zijn. Dit doen we door middel van persona’s. 

5. Keep it simple

Een concept moet duidelijk te begrijpen zijn bij je stakeholders, anders bereik je niet het doel wat je voor ogen hebt. Maak het daarom niet te moeilijk!

6. Controleer of het écht goed is

Kritisch naar het eindproduct kijken is ‘the key’. Het is zonde om een concept de wereld in te sturen, wat uiteindelijk niets goeds doet voor jouw organisatie. Laat je omgeving er daarom ook kritisch naar kijken. Gebruik hun input om je concept aan te scherpen. 

Neem contact op

Duurzaam merk en relatie

Opleveren en klaar? Niet voor ons. Wij blijven betrokken bij de merken die wij bouwen, want een merk is nooit af. Wij groeien met je mee en blijven je adviseren en ondersteunen. Wil je volledig ontzorgd worden? Of hou je liever de touwtjes zelf in handen? Jij bepaalt.

 

“Met ruim 30 jaar ervaring in strategie, design en communicatie staan wij met een compact en betrokken team klaar om waarde toe te voegen aan je merk.”

Neem contact op

10 tips voor een sterker merk

Zo wordt jouw merk onweerstaanbaar

Wil je aan je merk werken, maar kom je er niet goed uit? Download onze “10 tips voor een sterker merk”. Hierin geven we je gratis advies over wat belangrijk is bij het opzetten of onderhouden van je merk.