Concepting!

Concepting: geef invulling aan je merkverhaal

Voor krachtige merken is het van groot belang om met een duidelijk herkenbaar profiel naar buiten te treden. Ze weten wat hun waarden zijn, waar ze voor willen staan, wie ze willen bereiken, en wat hun product of dienst ertoe doet voor hun doelgroep. Dat alles wordt bepaald tijdens strategische merksessies. Daarin wordt het DNA van merken blootgelegd en vertaald naar woorden en (merk)waarden. Concepting is daarna de volgende logische stap. Het is de doorvertaling van deze waarden naar een helder concept. Het is het vertrekpunt van waaruit de uitstraling van een merk verder kan worden uitgebouwd. 

Vertel me meer over concepting

Zie het als een boom

Concepting is het makkelijkst uit te leggen in een metafoor: een boom. Een merk heeft vele manieren om zichzelf naar haar doelgroep te presenteren. Al die manieren zijn de takken van een boom. Maar zonder stevige stam hebben die takken niets om vanuit te groeien. Zo is het ook met concepting. Het concept (de stam) moet stevig verankerd zijn in de strategie van het merk. Als je dat eenmaal goed hebt weggezet heb je een krachtige basis om je ideeën (de takken) op te baseren.

Wat is concepting dan precies?

Concepting is de vertaling van de strategie en waarden van een merk naar woorden en beelden. Dat klinkt simpel, maar in de praktijk kan het lastig zijn. Het is van groot belang dat alle communicatie-uitingen die vanuit een concept worden gemaakt aansluiting vinden bij je doelgroep. Ze moeten hen aanspreken, hen raken. Dat kan alleen als je concept helder is en alle uitingen daaruit voortkomen. Je zult ervoor moeten zorgen dat je in alles blijft vasthouden aan je concept. Dat voorkomt dat je merk gaat zwalken.

 

Neem bijvoorbeeld Pieter Pot. De oprichter van deze online supermarkt, die alleen producten in hervulbare glazen weckpotten verkoopt, vond het raar dat veel producten allemaal in hun eigen kleine verpakking werden verkocht. Daardoor eindigt er een belachelijke hoeveelheid verpakkingsmateriaal in rivieren, de oceanen en op de afvalbergen. Zij hebben na veel testen het oude concept van hervulbare glazen verpakkingen nieuw leven ingeblazen, en het zelfs naar een hoger plan getild. 

 

De naam Pieter Pot verbeeld de luchtigheid die het merk wil uitstralen en dat concept vind je in alle uitingen terug. Van het ontwerp van het logo, naar de grafische huisstijl bestaande uit een aantal geometrische basisvormen, naar de manier waarop hun teksten zijn geschreven (de tone-of-voice). Alles staat in dienst van hun concept.

Vertel me meer over concepting

Je eigen plek in de markt

Concepting komt dus voort uit je merkstrategie. Het is het vertrekpunt voor de communicatie-uitingen, die moet zorgen voor aansluiting van het merk bij de gewenste doelgroepen. Daar ligt voor branding bureaus zoals wij de uitdaging. Hoe kunnen we de waarden en het concept van een merk zodanig onderscheidend wegzetten dat het zijn eigen plek in de markt verkrijgt? Die positionering is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je die mensen aanspreekt die zich aangetrokken voelen tot jouw waarden en overtuigingen. 

 

Om het voorbeeld van Pieter Pot nog maar eens aan te halen: mensen die vinden dat het best wel wat minder kan met al die verpakkingen en die de aarde een warm hart toedragen zullen zich kunnen vinden in hun boodschap(pen). Ze zijn dan zelfs bereid om er iets meer voor te betalen omdat het hen sterkt in de gedachte iets goeds bij te dragen aan de wereld.

Doelgroep of fans?

Eerder in dit artikel hadden we het over het door middel van concepting aanspreken van je doelgroepen. Hoewel daar in principe niets mis mee is, ligt het werkelijke doel net ergens anders. Als een merk zichzelf dusdanig sterk positioneert dat het mensen op een intrinsiek niveau aanspreekt, hoef jij niet op zoek naar een doelgroep, maar zal deze op zoek gaan naar jouw merk! Je creëert fans, volgers en ambassadeurs voor je merk. En daar wil je zijn.

Hoe sterk staat jouw concept?

De wereld van merken groeit met de dag. Dagelijks worden consumenten overspoeld met boodschappen van tientallen, nee honderden merken. Hoe zorg je er dan voor dat jouw merk blijft hangen in het hoofd van jouw fans? Het antwoord op die vraag zit hem in durf en vertrouwen. Durf bij je eigen merkverhaal te blijven, en vertrouw erop dat dat het publiek zal aantrekken wat zich aangetrokken voelt tot dat verhaal. Een goed concept draagt daar aan bij. Concepting creëert fans.

Vertel me meer over concepting

10 tips voor een sterker merk!

Zo wordt jouw merk onweerstaanbaar

Wil je aan je merk werken, maar kom je er niet goed uit? Download onze “10 tips voor een sterker merk”. Hierin geven we je gratis advies over wat belangrijk is bij het opzetten of onderhouden van je merk.