Purpose, missie en visie

Het hogere doel achter jouw merk

 

Iedere ondernemer weet WAT hij/zij doet. Minder ondernemers kunnen goed omschrijven HOE ze het doen en zo bijvoorbeeld de concurrentie voorblijven. Slechts enkelen weten WAAROM ze doen wat ze doen. Wat hun drive en motivatie is. Met andere woorden: wat is je purpose?

De wereld verandert snel, en consumentengedrag verandert net zo snel mee, zo niet sneller. De tijd dat je als ondernemer alleen maar een goed product kon leveren, en daarmee reclame maakte ligt ver achter ons. Een goed product zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Maar men verwacht tegenwoordig meer dan alleen een goed product of dienst.

Purpose

Hier komt het begrip ‘purpose’ in beeld. Je purpose geeft antwoord op de vraag wat het bestaansrecht van jouw merk is. Zoals de branding grootmeester Marty Neumeier het ooit verwoordde: “Purpose is de reden waarom je bestaat, als je verder kijkt dan geld verdienen”.

 

Kun je die vraag voor jezelf beantwoorden? Waarom doe je wat je doet en wat is de meerwaarde? Niet alleen voor jouw merk en jouw doelgroep, maar ook voor de maatschappij waarin jouw doelgroep zich begeeft.

Als jij niet kan aantonen dat jij bestaansrecht hebt ga je het niet redden. Het is dus aan jou er achter te komen WAAROM jij er als bedrijf moet zijn.

Visie

Als je je purpose hebt bepaald weet je wat je interne drive is. Je kent de reden achter je bedrijf of organisatie. De volgende stap is dan om de stip op de horizon te zetten, oftewel: bepaal je visie!

 

In je visie geef je weer waar je over vijf, tien of vijfentwintig jaar wilt zijn met je merk, allemaal voortkomend uit je purpose. Wil je de grootste leverancier van windmolens in Europa zijn? Of wil je mensen met een beperking grotere kansen op de arbeidsmarkt bieden? In je visie vat je je doelen samen. Hoe helderder je deze kunt verwoorden, hoe beter.

Missie

Dan blijft de missie over. In je missie omschrijf je hoe je je visie en dus je purpose waar gaat maken. Wat is er voor nodig dat doel te halen? Om de voorbeelden van hierboven erbij te halen: heb je goede contacten nodig bij een energieleverancier? Of ga je je eigen opleidingsinstituut opzetten?

Ook hier geldt: omschrijf je missie zo helder mogelijk.

Purpose, missie, visie bij Brand Matters

Binnen de merktrajecten van Brand Matters is het onderdeel purpose, missie, visie één van de eerste dingen die we bespreken. Het geeft een goed beeld van de drive en motivatie van een ondernemer en zijn of haar organisatie. We nemen er ook de tijd voor. Vaak gebruiken we één dagdeel om tot goede purpose-, visie- en missiestatements te komen.

Ik zoek mijn purpose
Brand Matters Bureaupresentatie team

Download onze bureaupresentatie

Is het tijd om serieus te investeren in je merk en spreekt ons werk je aan? Download dan onze bureaupresentatie en kijk wat wij voor andere bedrijven hebben mogen doen.