Do your research
Meten is weten
Een belangrijk onderdeel van onze strategietrajecten is research. Misschien vraag je je af waarom? Is research belangrijk bij het ontwikkelen van een merk?
Het antwoord laat zich raden: JA!
Échte inzichten
Tijdens onze merksessies onderzoeken we o.a. wat je merkpersoonlijkheid is. In dat deel van het proces bepalen we welke waarden en eigenschappen voor jouw merk belangrijk zijn om over te brengen naar je doelgroep. Maar de uitkomsten van deze sessie vormen maar één kant van de medaille, want hoewel het voor jezelf goed is om te weten wie je wilt zijn, als je dit niet verifieert bij je (gewenste) doelgroep ben je slechts aan het raden.
We willen onze keuzes in het verdere traject kunnen baseren op echte inzichten. Dat betekent dat we meer te weten moeten komen over onze doelgroep. Wie zijn het, wat beweegt en motiveert hen, waar bevinden ze zicht, wat vinden ze van jouw en andere merken, etc. Om hier achter te komen zullen we mensen moeten observeren, ondervragen en enquêteren.

Methoden
Er zijn drie primaire methoden om meer over onze doelgroep te weten te komen: observatie, interviews en enquêtes. Deze hebben allemaal hun voors en tegens. Samen bepalen we welke methode voor jouw doelen het meest geschikt is. Wat is het wat we willen weten?
Het beste resultaat geeft het combineren van methoden. Door het combineren van bijvoorbeeld een enquête met interviews krijg je een completer beeld van de doelgroep.

Interviews
Interviews zijn een goede manier om dieper inzicht te krijgen in de gedachten en motivatie van (gewenste) klanten. We kunnen er achter komen wat hun wensen en behoeften zijn. Dat is waardevolle informatie om op in te kunnen spelen.
Observatie
Observatie gebruiken we om te ontdekken hoe klanten zich gedragen in bepaalde situaties. Hoe bewegen ze zich in bijvoorbeeld een winkel, waar kijken ze het eerst naar, wat doen ze daarna? Gedragen ze zich anders als er niemand kijkt? Observatie is ook een goed middel om je voor te bereiden op een interview. Het levert informatie op die je om kunt vormen naar vragen.
Enquête
Enquêtes zijn geweldig als je grote hoeveelheden data rondom een thema wilt verzamelen. Het is een makkelijke manier om in één keer veel mensen mee te bereiken, zeker via de beschikbare online enquête-tools. Enquêtes leveren veel data op waarin je patronen kunt herkennen, maar als je dit combineert met interviews kun je betekenis geven aan de patronen die je vindt.
Research by Brand Matters
Brand Matters voert gedegen research uit, en analyseert de data. Samen met jou kijken we waar de verschillen zitten tussen wat jij over je merk zegt, en wat een klant over het merk denkt. Als we daar inzicht in hebben gaan ze op zoek naar manieren om die kloof te overbruggen. Dat biedt jou uiteindelijk een brand identity gebaseerd op een stevig fundament.
Hoe kan research mijn merk helpen?
Download onze bureaupresentatie
Is het tijd om serieus te investeren in je merk en spreekt ons werk je aan? Download dan onze bureaupresentatie en kijk wat wij voor andere bedrijven hebben mogen doen.