Moodboard ontwerp
Een goed moodboard zet de toon
Het belang van een moodboard wordt nog wel eens onderschat. Maar bij het ontwerpen van een passende brand identity is het een onmisbare stap in het proces. We vertellen je graag waarom. En wat is een moodboard precies?
Pinterest voor gevorderden
Voor veel mensen is een moodboard een bekende term. Als je wel eens een bord op Pinterest hebt gemaakt om bijvoorbeeld inspiratie te zoeken voor je tuin of voor je woonkamer, dan heb eigenlijk al een moodboard gemaakt. Je zoekt planten, meubels, kunstobjecten of kleurstalen waarvan jij vindt dat ze passen in het beeld wat je voor ogen hebt. Een moodboard voor een brand identity design is exact hetzelfde: inspiratie zoeken om het juiste beeld te vinden.
De eerste stap naar succes
Het opzetten van een moodboard is bij ons de eerste stap in het ontwerpproces. Het denkwerk van de strategische merksessies zit erop, we hebben alle informatie die we nodig hebben om een goed merk weg te zetten, dus nu ligt de bal bij ons. We gaan op zoek naar beelden, vormen, kleuren lettertypes en fotografie die, volgens ons, de sfeer en beleving van jouw merk het beste weergeven. Het is een belangrijke stap. Slaan we hier de plank mis, dan zal het resultaat ook niet worden wat je ervan verwacht. We nemen daarom ook altijd ruim de tijd om met een goed moodboard te komen.
Resultaat
Jouw input is onmisbaar
Is het moodboard klaar, dan presenteren we het je graag. Een cruciaal moment in het ontwerpproces, want jij moet je merk herkennen in wat je te zien krijgt. En heel eerlijk: negen van de tien keer slaan we de spijker op z’n kop. Maar het kan voorkomen dat we het gevoel nét niet helemaal geraakt hebben. In dat geval nemen we nog even de tijd om samen met jou te kijken of we het gevoel scherper kunnen krijgen, we komen er altijd uit.

It’s not for you
Een kanttekening hierbij is dat we het moodboard niet voor jou maken. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Ga maar na: waarom heb jij jouw bedrijf, organisatie of merk opgezet? Om jouw klanten te bedienen. Dat geldt ook voor ons: wij maken een moodboard wat moet aansluiten op de belevingswereld van jouw klanten. Dat jij er achter moet staan is zeker van belang, maar wat jouw doelgroep vindt weegt zwaarder.

En nu door…
Als het moodboard is vastgesteld ligt de weg naar het eindresultaat open. We kunnen dan door met jouw unieke brand identity design. Je logo, huisstijl, fonts, fotografie, tone of voice worden allemaal aangepakt en op een vooraf gekozen moment gepresenteerd. Dat is zowel voor ons als voor een klant een spannend, soms zelfs emotioneel moment. Hoewel het vaak een verrassing is weet je als klant al wel welke richting het uit zal gaan. Dat is de kracht van het moodboard.
Hoe zou mijn moodboard eruit zien?
Download onze bureaupresentatie
Is het tijd om serieus te investeren in je merk en spreekt ons werk je aan? Download dan onze bureaupresentatie en kijk wat wij voor andere bedrijven hebben mogen doen.