Find your why

Waarom je doet wat je doet

Als je een beetje volgt waar wij ons mee bezig houden dan zul je hoogstwaarschijnlijk bekend zijn met de Golden Circle. Voor diegenen die deze term nog niet kennen: we leggen het graag nog een keer uit.

 

Het ontstaan van de Golden circle

De Golden Circle is het geesteskind van de Brits/Amerikaanse auteur en moitvational speaker Simon Sinek. Hij is ervan overtuigd dat iedereen voldoening uit zijn werk moet kunnen halen. Dat iedereen zich geïnspireerd en gemotiveerd voelt om aan de slag te gaan.

De Golden Circle is ontstaan uit frustratie. Sinek vormde het idee in een periode waarin hij alle passie voor zijn werk kwijt was geraakt. Het advies wat hij daarop van zijn omgeving kreeg was goedbedoeld, maar hielp hem totaal niet verder. “Doe wat je leuk vindt”, “Wees gepassioneerd” waren veelgehoorde kreten. Pas toen hij zichzelf af begon te vragen WAAROM zijn werk geen voldoening meer bood ontstond er een idee.

 

Wat is de Golden Circle?

De Golden Circle is een model dat de niveaus weergeeft waarop iedere organisatie opereert: WAT we doen, HOE we dat doen en WAAROM we het doen.

WHAT

Alle ondernemers weten WAT ze doen. Dat is niet moeilijk. Je verkoopt een product of biedt een dienst aan. Dat is tastbaar en makkelijk te omschrijven.

 

HOW

Heel wat minder ondernemers weten HOE ze dat doen. Welke kanalen zet je in om je product of dienst aan te bieden, wat is de doelgroep die je probeert te bereiken? Daarnaast moet je ook kijken naar hoe je je onderscheidt van de competitie. Dat is al een stuk lastiger.

 

 

WHY

Helemaal interessant wordt het als je aan ondernemers vraagt WAAROM ze doen wat ze doen? Dat is voor veel mensen moeilijk onder woorden te brengen. Dat lijkt misschien gek. Je weet toch waarom je jouw product of dienst verkoopt? Je moet toch geld verdienen?

 

Op zich klopt dat, maar is dat nou echt de motivatie?

 

Even chargeren:

“Een ondernemer die zegt dat hij zijn bedrijf voert om geld te verdienen liegt”. Niet bewust misschien, maar geld is over het algemeen niet iemands motivatie om een bedrijf op te zetten. Als je een beetje doorvraagt zul je er achter komen dat er meer zit achter een onderneming dan geld verdienen en winst maken. Om daar meteen onze sales pitch aan te koppelen:

 

Het geld is een resultaat van wat je doet, hoe je dat doet en waarom. Als je iemand tegenkomt die bij hoog en laag blijft beweren dat geld verdienen het doel is, moet je die persoon maar eens vragen waar ze dat geld dan wel voor nodig hebben…

Is het om meer vrij te kunnen zijn? Om te reizen? Om een beter leven voor hun kinderen te kunnen bieden?

 

Geld is niet datgene wat iemand de drive geeft om te ondernemen. De WHY van een onderneming gaat veel dieper. Het is het doel, de oorzaak of het geloof wat een organisatie drijft.

Ik wil een gratis kennismakingsgesprek

Waarom WHY?

Probeer deze vragen eens te beantwoorden:
– Waarom bestaat je bedrijf?
– Waarom zou dat iemand boeien?

 

Het eerste wat we tegen nieuwe contacten of klanten zeggen als we ze ontmoeten is WAT we doen. Daarna vertellen we HOE we dat doen, of hoe anders we zijn. Zo denken we iemand te kunnen overhalen om klant bij ons te worden.

Maar daarmee probeer je iemand te overtuigen met functionaliteit en voordelen. Dat is zeker niet verkeerd maar zodra iemand ergens anders een betere deal kan vinden ben jij je klant kwijt. Je onderscheid je dan niet op een manier die er écht toe doet!

 

Onthoud dit: mensen zijn emotionele wezens.

Hoezeer we ook denken dat ons hoofd alles voor ons bepaalt, ons gevoel of onderbewustzijn is hem altijd een stapje voor.

 

Neem contact op
Brand Matters Bureaupresentatie team

Download onze bureaupresentatie

Is het tijd om serieus te investeren in je merk en spreekt ons werk je aan? Download dan onze bureaupresentatie en kijk wat wij voor andere bedrijven hebben mogen doen.