Merkwaarden: jouw waarde voor de wereld

Merkwaarden… wat zijn dat?

Merkwaarden zijn de waarden die jij met je merk naar de wereld wilt communiceren. Een traject bij Brand Matters begint altijd met een strategische blik op jouw organisatie. Daarin proberen we de merkwaarden en kernwaarden van je merk te achterhalen. “Maar is dat voor mij nou echt van belang”? Jazeker!  Merkwaarden laten zien wat voor jouw merk belangrijk is. Waar je voor staat en waar je in gelooft. Ze geven kleur en karakter aan jouw merk.

 

Merkwaarden hebben een betekenis in het brein van jouw klanten. Ze maken je onderscheidend en vormen een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit. Onderschat de kracht van merkwaarden dus niet.

 

Wil je jouw merkwaarden ontdekken?

Neem contact op

Het belang van merkwaarden

Jouw merkwaarden hebben een bepaalde kracht. Goede merkwaarden creëren een duidelijk beeld van jouw merk. Ze maken je bedrijf uniek en zijn de basis voor alles wat jouw merk doet. Als je merkwaarden hebt die goed bij je passen, trek je mensen aan die zich daarmee identificeren. Zo krijg je de klanten die bij je passen.

 

Ben je bijvoorbeeld een supermarkt die alleen biologische producten verkoopt, dan zorgen de juiste merkwaarden ervoor dat je klanten aantrekt die dat ook belangrijk vinden. Dit gebeurt soms bewust, maar voornamelijk onbewust. Je laat zien waar je voor staat, voor de mensen die jij wilt bereiken.

Merkwaarden of kernwaarden? Wat is het verschil?

We know, de termen ‘merkwaarde’ en ‘kernwaarde’ lijken op elkaar. Dit kan verwarrend zijn. Tóch zit er een duidelijk verschil in. Kernwaarden zijn belangrijk voor de eigen identiteit. Ze maken duidelijk welke waarden belangrijk zijn binnen een organisatie. De naam zegt het al: het gaat om de kern. Voorbeelden van kernwaarden zijn bijvoorbeeld: betrokkenheid, gelijkwaardigheid, inspireren, flexibiliteit en loyaliteit.

 

Merkwaarden laten zien waar jouw merk voor staat. Het zijn de waardes waaraan jij te herkennen bent door de wereld. En natuurlijk: door jouw doelgroep(en). Voorbeelden van merkwaarden zijn: prikkelend, ambitieus, natuurlijk, duurzaam, integer, modern en open.

Een praktijkvoorbeeld

Iedereen is vast bekend met Greenpeace. Zij staan bekend om hun actieve houding als het gaat om behoud van de natuur. Daarbij worden middelen die de grenzen van de wet opzoeken niet geschuwd. Hun merkwaarden zijn onder andere: rebels, avontuurlijk, behoudend, werelds en zelfbewust. Deze woorden schreeuwen ze niet van de daken…integendeel. Grote kans dat je deze woorden niet op hun website tegenkomt. In plaats daarvan komen ze tot uiting in hun acties. En dat is belangrijk. Het is het verschil tussen alleen roepen dat je voor een beter milieu bent, en er actief aan werken. En dat laatste is waar Greenpeace voor heeft gekozen.

 

Toch zijn deze woorden niet voor niets vastgesteld. Het biedt namelijk ook houvast om je merkwaarden op te schrijven. Ze vormen een richtlijn, je kompas waar je je merk op laat varen. Je acties komen voort uit je merkwaarden en andersom. Je merkwaarden houden je op koers.

Tien tips voor een sterker merk

10 tips voor een sterker merk!

Zo wordt jouw merk onweerstaanbaar

Wil je aan je merk werken, maar kom je er niet goed uit? Download onze “10 tips voor een sterker merk”. Hierin geven we je gratis advies over wat belangrijk is bij het opzetten of onderhouden van je merk.

Hoe bepaalt Brand Matters jouw merkwaarden?

Zoals je gelezen hebt is het belangrijk om je merkwaarden vast te leggen. Bij Brand Matters is dat onderdeel van onze strategische trajecten. We starten met het bepalen van je doelen. Door samen te kijken waar je naartoe wilt kunnen we een duidelijke richting en strategie uitzetten. We stellen je vragen, en bij elk antwoord vragen we door. Juist zo komen we tot de kern van jouw merk.

 

De bevindingen schrijven we op. Je ontvangt geen dik rapport van ons, maar een beknopt verslag en een praktische routekaart voor je merk. Zo kan jij direct aan de slag!

Benieuwd naar jouw merkwaarden?

Neem contact met ons op!

Wil je met ons sparren over jouw merkwaarden? Neem dan nu gratis en vrijblijvend contact met ons op of kom een keer langs voor kwalitatieve koffie of thee! (Koekjes zijn inbegrepen.)

Laten we sparren over mijn merkwaarden!