Rebranding: nieuwe energie voor je merk

WAT IS REBRANDING?

Kort samengevat is rebranding het veranderen of vernieuwen van je merk om daarmee aan te blijven sluiten bij je bedrijfsdoelen. Ondernemingen staan niet stil. Ze groeien en evolueren. Sommige onderneming fuseren zelfs om zo een nieuw merk te vormen.

Die ontwikkeling is mooi, maar het brengt wel een risico met zich mee. Hoe meer je verandert, hoe groter de kans dat jouw doelgroep zich niet meer herkent jouw merk.  Het kan zelfs zo zijn dat je een totaal andere doelgroep wilt bereiken. Rebranding kan dan een uitkomst zijn.

Rebranding is meer dan het veranderen van de visuele uitstraling van een merk of onderneming. Het is een proces, een ontdekkingstocht waarin je op zoek gaat naar je nieuwe (of veranderde) identiteit. Wat wil je met je merk uitdragen? Wat zijn je waarden? En hoe breng je die over op je gewenste doelgroep? Belangrijke vragen waar je antwoord op zult moeten vinden.

 

 

REBRANDING METHODES

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven of organisaties ge-rebrand worden. De belangrijkste die wij tegenkomen zijn:

  • De huidige uitstraling past niet meer bij waar je merk nu staat. Je wilt je huidige merknaam behouden, en met een nieuwe merkidentiteit in de markt zetten.
  • Je huidige merknaam past (om welke reden dan ook) niet meer bij je. Je wilt onder een nieuwe naam, met een nieuwe merkidentiteit en visuele identiteit naar buiten treden.

Welke methode je toepast hangt af van waar je heen wilt met je merk, de situatie waar je je nu in bevindt, wat je precies wilt gaan veranderen en hoe je dit gaat doen. Wat wil je bereiken met rebranding? Meer omzet? Een andere doelgroep? Grotere merkherkenning?

 

WAT BEREIK JE MET REBRANDING?

Wat je met rebranding bereikt hangt af van wat je doelen zijn. Als je huidige merk negatieve associaties oproept bij mensen, kan het lonen om een nieuwe naam en brand identity aan te nemen. Daarbij geldt wel: verkoop geen oude wijn in nieuwe zakken. Mensen prikken namelijk direct door je heen als je met een nieuwe jas op de markt verschijnt, maar nog steeds dezelfde praktijken vertoont waar ze niet in geloofden.

Rebranden is namelijk meer dan een nieuwe jas aantrekken. De verandering moet ook vanuit de organisatie gedragen worden. Het is daarom belangrijk dat ook medewerkers betrokken worden bij, en inspraak hebben in het proces.

WANNEER ZOU JE VOOR REBRANDING MOETEN GAAN?

Er zijn meerdere redenen te bedenken om rebranding toe te passen. Hieronder zetten we een aantal belangrijke redenen voor je op een rij

  • De behoeften van je huidige doelgroep is veranderd. Daar wil je op inspelen.
  • Je merkimago is negatief. Dat wil je veranderen.
  • Je merkidentiteit sluit niet meer aan bij wat je als bedrijf écht wilt.
  • Je bedrijf groeit, maar je huidige merk beperkt je in die groei.

Veranderende behoeften

De behoeften van je doelgroep kunnen in de loop der tijd simpelweg veranderen. Zo kan er minder vraag zijn naar het product of de dienst die je nu aanbiedt. Om hierop in te spelen, kun je de merken die je voert rebranden en beter inspelen op waar de klant nu wel behoefte aan heeft.

Aanpassen van je merk-imago

Een veel voorkomende reden om te rebranden is om het imago van je merk te veranderen. Het kan zijn dat je imago minder positief is dan je zou willen. Dat is vervelend, want een negatief imago buig je niet zomaar om in een positief imago. Rebranding kan hier een uitkomst zijn. Met het ontwikkelen van een nieuwe naam en identiteit krijg je als het ware een nieuwe kans op de markt. Zoals eerder gezegd is het uiteraard wel van belang om goed te kijken waar het negatieve imago is ontstaan, en waarom dat aan je merk kleeft. Dat probleem moet bij de bron worden aangepakt.

Merkidentiteit

Als je identiteit niet meer past bij wat je als bedrijf wilt zal je boodschap naar je klanten vaag zijn. Een passende merkidentiteit versterkt je merk en. Een slechte merkidentiteit zorgt ervoor dat je klanten niet weten waar je precies voor staat. En als klanten ergens een hekel aan hebben is het onduidelijkheid. In dat geval zullen ze makkelijk naar een ander overstappen. Rebranden dus! En zorg ervoor dat je je boodschap helder hebt.

Groei

Je wilt je merk laten groeien. Dat is begrijpelijk. Soms is het mogelijk dat je merk een nóg verdere groei beperkt, omdat je merk niet aansluit bij de (nieuwe) markten waar je je in wilt positioneren. Dit kan een reden zijn om te gaan rebranden.

WIJ ADVISEREN JE GRAAG

Heb je plannen om je merk te rebranden? Kom je hier zelf niet aan uit en heb je hulp nodig? Of behoefte aan meer informatie? Kom eens langs om er over te praten. Er komt veel kijken bij het goed wegzetten van een merk, en onze ervaring kan van pas komen. In een volgend blog gaan we dieper in op de stappen die nodig zijn om een sterke basis weg te zijn tijdens een rebranding-traject.

Neem gerust contact met ons op